Wat is een gezonde organisatie oftewel een “Gezonderneming”? Vanuit managementperspectief heb ik de volgende definitie gevonden: "Organisationele gezondheid wordt gedefinieerd als het vermogen van een organisatie om zich te vernieuwen, om uit te voeren en afstemming te realiseren teneinde gedurende een langere periode een uitzonderlijke prestatie neer te zetten. En dat alles sneller dan de concurrentie". Het gaat hierbij dus met name om de gezondheid van de organisatie, maar hoe zit het met de gezondheid van de mensen die dat moeten realiseren?
Zijn zij fit, energiek, hebben zij een open mindset om snel op veranderingen in te springen? Of hebben ze stress, hebben ze geen tijd voor pauzes of een praatje bij het koffieapparaat, zitten ze de hele dag en kijken ze uit naar het weekend om bij te kunnen tanken? Het moge duidelijk zijn dat een gezonde organisatie vanuit managementperspectief zeer gebaat is bij een gezonde organisatie vanuit individueel medewerkersperspectief. Zeker in deze tijden van Corona is het (bijna letterlijk) van levensbelang dat jouw medewerkers zelf ook goed in hun vel zitten en er een gezonde leefstijl op na houden. Niet alleen presteren medewerkers beter en efficiënter, ik hoef een ondernemer niet uit te leggen wat de kosten zijn van langdurig ziekteverzuim door bijvoorbeeld een burn-out of de nasleep van Corona.
Het is dus een investering in je organisatie om te zorgen dat je medewerkers aandacht besteden aan een gezonde leefstijl. Je kunt dit natuurlijk ook actief bevorderen binnen je organisatie door bijvoorbeeld voorlichting te (laten) geven, bepaalde aspecten van een gezonde leefstijl te stimuleren en een cultuur te kweken waarin gezondheid voorop staat. Voorbeelden hiervan zijn het stimuleren van woon-werkverkeer per fiets, gezond eten in de kantine voor een lage prijs (let wel op de Belastingdienst), een stilteruimte waar mensen ongestoord kunnen werken of even ontspannen en als allerbelangrijkste: geef mensen de waardering en erkenning die ze verdienen. Mensen bloeien nergens zo van op als van een welgemeend compliment of het tonen van interesse in persoonlijke omstandigheden. En als mensen zich gezien voelen zijn ze gemotiveerder, loyaler en werken ze met meer plezier. Niet alle aanpassingen hoeven dus geld te kosten.
Nog even wat cijfers: de werkprestaties verbeteren met 25% als medewerkers gezond eten en met 15% als ze 3 keer per week minstens 30 minuten bewegen. Genoeg redenen om medewerkers hierin te stimuleren.
Mocht je hulp willen bij deze veranderingen en op zoek zijn naar meer innovatieve ideeën, op maat voor jouw organisatie, neem dan contact met me op. En maak van jouw onderneming een Gezonderneming!